KwaliTIJD
Tijd voor kwaliteit Laboratoriummedewerkers hebben (of krijgen misschien) geen tijd voor kwaliteit, ze zijn te druk, of: dat is toch voor de afdeling QA?
Herkenbaar?
Eerlijk is eerlijk, ik ben ze nog niet zo heel veel tegengekomen, organisaties die – zoals het nu bedoeld is in o.a. 17025 – de kwaliteitstaken verdeeld hebben over diverse medewerkers in plaats van alles op het bureau van de kwaliteitsfunctionaris te leggen. Want het gaat toch over kwaliteit?
Productie krijgt altijd voorrang, logisch ook want daar wordt het geld verdiend, dat is meer tastbaar dan het werk van QA.
Wat echter vergeten wordt, is dat kwaliteit heel vaak de basis is.
Wat is kwaliteit?
Kwaliteit is voldoen aan de eisen van de klant, of beter, aan de eisen van alle belanghebbenden. En dat zijn er veel meer dan alleen de klant. Denk aan overheden, denk aan omwonenden van een laboratorium, denk aan personeel, klanten, bestuurders, leveranciers, accrediterende en certificerende organisaties, enzovoorts.
Feit is dat