Leveranciers-login
Home
BLIJF OP DE HOOGTE
Ontvang onze nieuwsbrief en digitale magazine
Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
Lees onze privacyverklaring.

     

Insight
20-12-2019  |  345x
Deel dit bericht

Copycats op de Medica

editorial Vincent Hentzepeter, hoofdredacteur

In mei boekte speelgoedfabrikant Lego een groot succes in de strijd tegen namaakproducten en dwong vervalser Lepin uit Shanghai op de knien. Die heeft het complete assortiment van Lego minutieus gekopieerd en dozen gaan voor een kwart van de normale prijs weg, vaak richting Europese huishoudens.

In 2016 begon de rechtszaak, die dus drie jaar heeft geduurd. Wel met gevolg dat China nu zelf actief in deze misstanden intervenieert. Het geeft wel aan hoe moeilijk het is om je als A-merk te weren tegen de enorme stroom van namaakproducten uit China die n je marktaandeel n je omzet schaden.

Helaas constateerde ik tijdens MEDICA dat ook laboratoriumtechnologie ten prooi valt aan ongegeneerd kopiren van intellectueel eigendom. Ik wist dat het gebeurde, maar dat dit zulke vormen begint aan te nemen en dat copycats er gewoon mee wegkomen vind ik schokkend. Na jarenlange afwezigheid op MEDICA had ik grote verwachtingen van s werelds grootste vakbeurs voor de medische sector.

De werkelijkheid was ontnuchterend. Dominante aanbieders als Siemens Healthineers, Roche Diagnostics en Beckman Coulter hebben de aftocht geblazen en grote delen van de hallen zijn ingenomen door Aziatische bedrijven. Een zeer groot deel hiervan is van Chinese origine en vult de gaten die gevallen zijn met producten die maar n ding gemeen hebben: goedkoop, gedateerd en meer van hetzelfde.

Bleef het daar maar bij. Diverse Chinese exposanten toonden schaamteloos nagebouwde analysers van vooraanstaande aanbieders. Alleen het logo ontbrak eraan. En stand had de Cobas van Roche prominent in de schijnwerpers gezet. Zelfs aan de juiste, blauwtransparante kleur van de deksel was gedacht. Zonder blikken of blozen werd op mijn vraag is deze niet van Roche? geantwoord dat hij exact hetzelfde kon, maar 1/3 goedkoper was.

Even verderop stond een stand met centrifuges die wel van Hettich leken, tot je er heel dichtbij kwam. Een paar straten verder stond Hettich zelf met de originele apparatuur. We hebben er wat fotos van gemaakt, dan kunt u die in onze terugblik MEDICA op pagina 16 zelf vergelijken. Logos na-apen, daar kunnen de Chinezen ook wat van. Als je spullen als Taiwanees bedrijf op Qiagen lijken, dan noem je je bedrijf Taigen en verander je de stippeltjes uit het Qiagen-logo in golfjes.

Niet aan te pakken, toch is de associatie met het A-merk direct gelegd. Dat was dus even confronterend daar in Dsseldorf. Je zal hier als Europese labproducent maar het gevecht over aan moeten gaan. Veel succes. Het lukt bedrijven als Lego al haast niet, en wie onder u heeft er nu een leger aan juristen en de financin klaar voor staan om hier 24/7 de strijd mee aan te binden?

De markt heeft er al last van, hoorden we van IKA. Het copycatgedrag ondermijnt hun concurrentiepositie. Ondertussen vraag ik me af: mag dit allemaal zomaar? Nagemaakte technologie uitstellen op een Duitse vakbeurs onder ogen van de wereld, en elk jaar wordt het meer. Misschien moeten producenten zich verenigingen, samen een front vormen om de strijd aan te gaan tegen deze praktijken, want met ieder voor zich is deze plaag niet te stoppen.

Ik pleit voor een themapaviljoen ter bescherming van het intellectuele eigendom tijdens de volgende MEDICA in 2020, pal naast het Chinese landenpaviljoen.

Bedrijfsinformatie

MAXUS MEDIA
LABinsights.net LABinsights.de LABinsights.nl
Ontvang onze nieuwsbrief
Nieuwsbrief archief
Volg ons
Linked
MAGAZINE
Abonneren
SERVICE EN CONTACT flag