Home
BLIJF OP DE HOOGTE
Ontvang onze nieuwsbrief en digitale magazine
Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
Lees onze privacyverklaring.

     

BEDRIJFSPAGINA

Login Laatste update: 22-11-2018
QAducation
TEL: +31 851301635
FAX: +31
Kwakerpad 5
NL-4844 RP   Terheijden
Contact
+31(0)6-24798297
Mw. Sascha van de Ven
QAducation is al ruim 18 jaar actief met diverse systeemtechnische en vaktechnische (inhouse-) cursussen voor test- en kalibratielaboratoria, medische laboratoria en inspectieinstellingen op het gebied van kwaliteitszorg ISO/IEC 17025 - ISO 15189 - ISO/IEC 17020. Onze cursussen zijn bedoeld voor (hoofd)analisten, kwaliteitsfunctionarissen, interne auditoren, laboratorium- en technische managers, IT specialisten van laboratoria, inspecteurs en medische laboratoriumspecialisten.

Actuele events

Inspectienorm ISO 17020:2012 praktisch interpreteren
In deze cursus krijgt u het overzicht van de normelementen uit de kwaliteitsnorm NEN-EN-ISO/IEC 17020: 2012 voor inspectie-instellingen. Daarnaast leert u alles over de samenhang tussen de verschillende criteria en hoe u op welke wijzen aan criteria kunt voldoen. U bent Kwaliteitsco÷rdinator, manager of (hoofd)inspecteur Inhoud 1. Inleiding: belangrijke kenmerken van de norm. 2. Opzet NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012: we bespreken de indeling van de norm. 3. Algemene eisen: onpartijdigheid, onafhankelijkheid en geheimhouding. 4. Structurele eisen: in deze module leert u alles over de criteria waarin de administratieve eisen en eisen betreffende organisatie en management zijn geformuleerd. 5. Eisen ten aanzien van middelen: personeel, faciliteiten, apparatuur en uitbesteding. 6. Proceseisen: de criteria die een relatie hebben met vaktechnische aspecten van inspectiewerkzaamheden, zoals inspectiemethoden, behandeling van te inspecteren objecten en monsters, registraties, inspectierapporten en certificaten, klachten en beroep komen aan de orde. 7. Eisen aan het managementsysteem: documentatie, beheer van documenten en registraties, directiebeoordeling, interne audits en corrigerende en preventieve maatregelen. 8. Tenslotte passeren de normatieve bijlage A (onafhankelijkheidseisen) en de informatieve bijlage B (inhoud inspectierapporten en certificaten) de revue.
28-01-2019 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald
ISO 15189:2012 praktisch interpreteren
In deze cursus krijgt u overzicht van de normelementen uit de kwaliteitsnorm NEN-EN-ISO 15089:2012. U krijgt alle ins en outs over de NEN-EN-ISO 15189:2012. Daarnaast leert u over de samenhang tussen de verschillende criteria en krijgt u inzicht op welke manieren u aan criteria kunt voldoen. De praktische invulling van normcriteria staat centraal. Tenslotte wisselen we met u van gedachten over hoe u bewustwording (awareness) van de norm creŰert bij medewerkers van laboratoria. U bent Kwaliteitsco÷rdinator, laboratoriummanager, medisch laboratoriumspecialist of (hoofd)analist Inhoud 1. Inleiding: principes van kwaliteitsmanagement en achtergronden van accreditatie en certificatie. 2. NEN-EN-ISO 15189:2012: u krijgt de inhoud en structuur van de norm toegelicht. 3. Eisen aan management en organisatie: interpretatie en verduidelijking van de eisen die gelden voor organisatie- en managementsysteem waaronder inkoop, beleid, directiebeoordeling, corrigerende en preventieve maatregelen en documentatiesysteem. 4. Technische eisen: we bespreken de eisen voor de vaktechnische aspecten waaronder selectie en validatie van methoden, kwaliteitscontroles, rapportage en herroepen van uitslagen, risicomanagement en procesverbetering, eisen aan het laboratorium informatiemanagement.
29-01-2019 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald
ISO/IEC 17025:2017 praktisch interpreteren
De cursus brengt u overzicht en inzicht in de norm. We behandelen veelgebruikte modellen uit de kwaliteitszorg en we laten zien hoe u invulling geeft op de systeemtechnische en vaktechnische criteria van de norm met praktische voorbeelden. Tenslotte wisselen we met u van gedachten over hoe u bewustwording (awareness) van de norm creŰert bij medewerkers van laboratoria. U bent Kwaliteitsco÷rdinator, laboratoriummanager, (hoofd)analist of (aankomende) interne auditor Inhoud 1. Inleiding: belangrijke kenmerken van de norm. 2. Opzet NEN-EN-ISO/IEC 17025:2018: we bespreken de indeling van de norm. 3. Kwaliteitsmanagementsysteemeisen: we delen enkele voorbeelden van normcriteria zoals beleid en doelstellingen, beoordeling van contracten, klachtenregeling, interne beoordelingen, corrigerende maatregelen, risicomanagement en directiebeoordeling. 4. Technische eisen: de vaktechnische aspecten van de werkzaamheden passeren de revue, zoals opleiding en scholing, selectie en validatie van methoden, monsterbeheer, kwaliteitscontroles en rapportage. 5. GAP-analyse: verschillen tussen NEN-EN-ISO/IEC 17025: 2005 en NEN-EN-ISO/IEC 17025: 2018.
31-01-2019 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald
Transitie ISO/IEC 17025:2017
Met deze cursus krijgt u overzicht en inzicht in de nieuwe versie van de NEN-EN-ISO/IEC 17025 norm. U krijgt onder andere antwoord op de vragen: hoe ziet de nieuwe indeling eruit, wat zijn verschillen en overeenkomsten tussen de oude en de nieuwe versie, wat betekent procesgerichtheid, hoe gaat u om met risicomanagement, hoe geven we invulling aan de norm met de nieuwe criteria en moet u, documentair gezien, opnieuw beginnen? U bent Kwaliteitsco÷rdinator, laboratoriummanager, (hoofd)analist of interne auditor met kennis van de NEN-EN-ISO/IEC 17025: 2005 Inhoud 1. Inleiding: belangrijke kenmerken en wijzigingen van de norm. 2. GAP-analyse: verschillen tussen NEN-EN-ISO/IEC 17025: 2018 en NEN-EN-ISO/IEC 17025:2005. 3. De belangrijkste veranderingen nader beschouwd, zoals taalkundige formuleringen van de eisen, procesgerichtheid, risicomanagement, automatisering en documentatie. 4. Formulering en invulling van de nieuwe criteria. 5. Transitietraject.
01-02-2019 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald
Interne audits
In de cursus Interne Audit leert u alles over het voorbereiden op, het uitvoeren van, het rapporteren over en het evalueren van audits en het toepassen van audittechnieken. Waar heeft u het meeste aan: vreemde ogen of de frisse blik? Deze cursus bevat lezingen, workshops en rollenspellen. U bent Kwaliteitsco÷rdinator, laboratoriummanager, (hoofd)analist of (aankomende) interne auditor Inhoud 1. We starten met de lezing Audits, een verkenning, definitie en typen. 2. Wat zeggen de normen NEN-EN-ISO/IEC 17025:2018, NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 en NEN-EN-ISO 15189:2012? We kijken onder andere naar hoe de norm als basis dient, documentatie en praktijk, jaarplan, breedte- en diepte-audits, systeem- en vaktechnische audits en competentie en opleiding auditoren. 3. Kwaliteitsdenken: u leert het procesmodel lezen, met daarin aandacht voor de Deming-cirkel, kwaliteitsdriehoeken en het primaire proces in relatie tot een kwaliteitsmanagementsysteem. 4. Het auditproces in detail. Aan de orde komen onder andere: fasering, plan, steekproef, scope, vraagstelling, formeel vs. informeel, wie is benaderbaar, structureel of incidenteel, check en cross-check vs. aantoonplicht, koppeling van informatie, de vinger erachter, afwijkingen, papierwinkel, vragenlijsten, checklists, registratie, verslaglegging, beoordeling van informatie, distributie van informatie, tijdspad, corrigerende maatregelen, controles, goedkeuring en autorisatie. 5. Verantwoordelijkheden: wat is de rol van lijnmanagement, kwaliteitsco÷rdinator en auditor? 6. De psychologie: beoordeling of vaststelling, verantwoordelijkheid, onvolledigheid, eigen mening, persoonlijke afrekening, wat doe je wel, wat doe je niet?
05-02-2019 | Cursus | 2 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Corrigeren met de 4x O-aanpak
We leren u werken met de 4 x O-aanpak: oorzaakanalyse, omvanganalyse, oplossingen en operationaliteit. Deze aanpak helpt u bij het nemen van corrigerende maatregelen naar aanleiding van geconstateerde afwijkingen uit interne en externe audits, klachten, kwaliteitscontroles en acties na een directiebeoordeling. De 4 x O-aanpak volgt de eisen van de kwaliteitsnorm NEN-EN-ISO/IEC 17025 en NEN-EN-ISO/IEC 17020 en wordt bij accreditatieonderzoeken intensief beoordeeld. De systematiek helpt u bij het structureel en effectief oplossen van afwijkingen. In de training gaat u zelf groepsgewijs oefenen met praktijkcases. U bent Analist, kwaliteitsco÷rdinator, leidinggevende of interne auditor Inhoud 1. Normen: wat vragen de normen NEN-EN-ISO/IEC 17025:2018 en NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012? 2. Leren verbeteren: stapsgewijs en doorbraakverbetering, de Deming-cirkel en de fasen van een verbeterproces. 3. Verbeterteams: welke typen personen zijn nodig voor het verbeterproces. 4. Technieken: beschikbare technieken voor problemen identificeren, gegevens verzamelen, oorzaak- en omvanganalyse, ideeŰn genereren, beslissingen nemen en bewaken van verbetering. 5. 4 x O-aanpak in theorie met o.a. oorzaak-gevolg analyse, 5x waarom, brainstormen. 6. Op naar de praktijk! In groepjes aan de slag met allerlei cases.
12-02-2019 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald
Corrigeren met de 4x O-aanpak voor medische laboratoria
We leren u werken met de 4 x O-aanpak: oorzaakanalyse, omvanganalyse, oplossingen en operationaliteit. Deze aanpak helpt u bij het nemen van corrigerende of preventieve maatregelen naar aanleiding van geconstateerde afwijkingen uit interne en externe audits, klachten, kwaliteitscontroles en acties na een directiebeoordeling. De 4 x O-aanpak volgt direct uit de eisen van de kwaliteitsnorm NEN-EN-ISO 15189 :2012 en wordt bij accreditatieonderzoeken intensief beoordeeld. In de training gaat u zelf groepsgewijs oefenen met praktijkcases. U bent Hoofdanalist, kwaliteitsco÷rdinator, leidinggevende of interne auditor Inhoud 1. Wat vraagt de norm NEN-EN-ISO 15189:2012? 2. Leren verbeteren: stapsgewijs en doorbraakverbetering, de Deming-cirkel en de fasen van een verbeteringsproces. 3. Verbeterteams: welke typen personen zijn nodig voor verbeterprocessen? 4. Technieken: beschikbare technieken voor problemen identificeren, gegevens verzamelen, oorzaak- en omvanganalyse, ideeŰn genereren, beslissingen nemen en bewaken van de verbetering. 5. 4 x O-aanpak in theorie met o.a. oorzaak-gevolg analyse, 5x waarom, brainstormen. 6. Op naar de praktijk! In groepjes aan de slag met allerlei cases.
13-02-2019 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald
Validatie van Excel Spreadsheets in laboratoria
Wanneer valideert u Excel spreadsheets? Wanneer niet? Hoe ver gaan we daarbij? Welke soorten Excel spreadsheets kennen we? Waar liggen risicoĺs en hoe groot zijn die? Hoe verloopt een validatieproces van spreadsheets? Hoe werkt dit wanneer we Macroĺs/ VBA-code gebruiken? En hoe beheren we de spreadsheets? De cursus past binnen de kaders van een goed beheerd kwaliteitssysteem zoals u die kent binnen laboratoria. U bent Hoofd van een laboratorium, kwaliteitsco÷rdinator, (hoofd) analist of IT-medewerker Inhoud 1. Aan de hand van normeisen leggen we uit waarom u van Excel spreadsheets moet aantonen dat ze aan specificaties, zoals validatie, beveiliging tegen bijstelling en (versie-)beheer, voldoen. 2. U gaat aan de slag met vragen zoals: moet Excel zelf gevalideerd worden? Welke spreadsheets moeten gevalideerd en geborgd worden? Hoe gaat u daar mee om? Waar liggen risicoĺs en hoe groot zijn die? 3. We geven u een indeling in categorieŰn voor inzicht in de complexiteit van die systemen. U krijgt praktische richtlijnen voor het opbouwen van een validatiedossier dat voldoet aan de normen. Daarnaast bespreken we de levenscyclus van een Excel spreadsheet en gaat u werken met verschillende oefeningen om een validatiedossier op te bouwen in Excel.
12-03-2019 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald
Praktische statistiek voor het laboratorium (incl. Excel)
De cursus is een mix van lezingen, achtergronden en cases en is de basis voor gedegen kennis: uitvoeren van validaties, bepalen van meetonzekerheden, borgen van analytische processen en de daaruit voortkomende resultaten. We frissen basisbegrippen op en gebruiken deze uitgebreid in oefenopgave. We gaan de diepte in met complexe statistische technieken waaronder regressie- en variantieanalysen. U leert welke statistische technieken u eenvoudig en doeltreffend doorrekent in Excel, zodat u zich op de toepassing blijft richten. U bent (Senior-)analist, afdelingshoofd, kwaliteitsco÷rdinator of hoofd van een laboratorium Inhoud 1. Basisaspecten: ware waarde, spreiding, standaarddeviatie, variatiecoŰfficiŰnt, onafhankelijke waarnemingen, verdelingen, normale, T- verdeling en gebruik ervan en foutenwet. 2. Beslissen: hypothese, soorten fouten, Z-toets, T-toets F-toets, chi-kwadraattoets, gepaard en ongepaard, Kolmogorov-Smirnov toets, Dixons Q-toets op uitbijters en niet-parametrisch toetsen. 3. Kalibratie: responsfunctie, regressierekening, correlatiecoŰfficiŰnt, interferentie en matrixeffecten. 4. Validatie: hoe prestatiekenmerken bepalen van analysemethoden zoals juistheid, herhaalbaarheid, reproduceerbaarheid, aantoonbaarheidsgrens, bepalingsgrens, selectiviteit, terugvinding, modelafwijking en robuustheid. 5. Kwaliteitscontroles: opzet en onderhoud van controlekaarten, controlegrenzen, Z-score, Youdenplot. 6. Meetonzekerheid: vergelijking en uitwerking van een geformaliseerd proces en bepaling met kwaliteitscontrolegegevens. 7. Statistiek voor microbiologie: Lognormale Poisson verdeling, rangrekentoets Wilcoxon. 8. Monsterneming: bemonsteringsstrategie, monstertypes. 9. Signaalbewerking en glaswerk: signaal, filters, ruis, eisen stellen aan glaswerk.
13-03-2019 | Cursus | 4 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Kalibreren in een test- of medisch laboratorium
Met welke apparatuur voert u kalibratiewerkzaamheden uit? En welke frequentie hoort daarbij? U leert en ervaart alles over kalibratiemethoden voor balansen, pipetten en thermometers. U bent Apparatuurbeheerder, kwaliteitsco÷rdinator of analist die kalibraties uitvoert Inhoud 1. NEN-EN-ISO 15189:2012 en NEN-EN-ISO/IEC 17025:2018: welke eisen stelt de norm aan in house kalibraties? De vele praktijkvoorbeelden geven aan waar het misgaat. 2. Kritische meetapparatuur: u oefent met een expertsysteem om frequenties van kalibraties te kunnen bepalen. 3. Kalibratie van balansen: wat zijn de OIML-richtlijnen en voorschriften? We bespreken de kalibratiemethode en u krijgt de kalibratie van een balans te zien. 4. Meetonzekerheid: introductie over meetonzekerheid aan de hand van het internationale document EA 4/02. De bepaling van de meetonzekerheid laten we zien met enkele voorbeelden. 5. Kalibratie en interne controle van pipetten: we vertellen u over NEN-EN-ISO 8655 en wat er komt kijken bij het kalibreren van een pipet. U voert zelf een kalibratie uit. Uitwerking van het meetonzekerheidsbudget. 6. Gebruik en kalibratie van thermometers: We kijken naar veelvoorkomende thermometers (Pt100 en thermokoppels) en we gaan naar de praktijk. Wat kan er misgaan en hoe gaat het goed?
14-03-2019 | Cursus | 3 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Kwaliteitszorg voor kwaliteitscoordinatoren
Wilt u beter inzicht krijgen op integraal kwaliteitsbeleid? Of worstelt u met de vraag hoe u zich proactief ontwikkelt in het werk i.p.v. reactief opereren? En wilt u vaardigheden leren om doeltreffendheid, doelmatigheid en effectiviteit van eigen functioneren en van het kwaliteitssysteem te verbeteren? U bent Kwaliteitsco÷rdinator, leidinggevende of medewerker die in deze functie benoemd wordt Inhoud 1. Kwaliteitssystemen voor laboratoria en inspectie instellingen: de verschillen en overeenkomsten tussen diverse (normen voor) kwaliteitsmanagementsystemen. 2. Kwaliteit: definities, acht principes van kwaliteitsmanagement, de Deming-cirkel, kosten en opbrengsten. 3. Organisatie: verschillende typen organisaties en wat is de plaats van de kwaliteitsco÷rdinator? 4. Beleid: missie, kwaliteitsbeleid, SMART-doelstellingen. 5. Medewerkers: taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, werving en selectie, scholing, personeelsdossiers, lijnfunctionaris versus kwaliteitsco÷rdinator. 6. Documentatie: opzet, beheer, onderhoud en consistentie van in- en externe documenten. 7. Faciliteiten: aspecten van huisvesting komen aan de orde. 8. Primaire proces: van opdracht tot rapportage, monsterontvangst, - acceptatie en -registratie, monstervoorbehandeling en representativiteit, kalibratie en lijncontroles. 9. Borging: controles, klachten, interne audit, directiebeoordeling. Kritische aspecten vragen om borging en beheersing door middel van maatregelen. 10. Communicatie: hoe te communiceren naar management, medewerkers en collegaĺs? 11. Psychologie: u wordt de coachende proactieve kwaliteitsco÷rdinator die tactisch opereert, maar weet u wat uw valkuilen en kansen zijn? 12. NEN-EN-ISO/IEC 17025, NEN-EN-ISO/IEC 17020 en NEN-EN-ISO15189: Praktisch interpreteren. 13. Directiebeoordeling: hoe geeft u als kwaliteitsco÷rdinator mede invulling?
25-03-2019 | Cursus | 3 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Kwaliteitsborging bij PCR technieken
U merkt het vast zelf in de praktijk wat er mis kan gaan bij PCR-analyses, kalibraties van thermocyclers, toetsing van fabrikantspecificaties, empirische verificatie van kits en empirische validatie van eigen ontwikkelde PCR-methoden. In deze cursus vertellen we u alles over de criteria uit NEN-EN-ISO 15189 en NEN-EN-ISO/IEC 17025 met betrekking tot PCR-technieken. We bespreken welke parameters een rol spelen in de kwaliteitsborging van PCR-resultaten. Daarna laten we u ervaren hoe het niet meer mis kan gaan. U bent Kwaliteitsco÷rdinator, laboratoriummanager of (hoofd)analist Inhoud 1. Kwaliteitssysteem: wat zeggen de normen NEN-EN-ISO 15189:2012 en NEN-EN-ISO/IEC 17025 :2018 over kwaliteitsborging van PCR-resultaten. 2. Kritische parameters voor kwaliteitsborging, verificatie en validatie van PCR-methoden, kalibratiemethoden thermocyclers herleidbaarheid naar SI-eenheden. 3. Eerste-, tweede- en derdelijnscontroles en troubleshooting. 4. Gastspreker prof. dr. Bert Niesters over PCR.
08-04-2019 | Cursus | 2 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Validatie en meetonzekerheid
Methoden horen gevalideerd te zijn en de meetonzekerheid dient bekend te zijn. De cursus geeft antwoord op de vraag hoe het validatieonderzoek in elkaar steekt en geeft methoden om de meetonzekerheid te bepalen. Statistiek speelt daarbij een grote rol. U bent Leidinggevende, (hoofd- en eerste) analist of kwaliteitsco÷rdinator met statistische kennis op het niveau van de cursus ĹPraktische Statistiek voor het laboratorium (incl. Excel)ĺ Inhoud 1. Validatie deel 1: status van methoden, inrichting van het validatieproces en gebruik van prestatiekenmerken. 2. Meetonzekerheid deel 1: we vertellen u over typen foutenbronnen en twee belangrijke benaderingen voor het bepalen van de meetonzekerheid. De regels voor het converteren, combineren en expanderen van foutenbijdragen komen aan bod. Net als benadering van het onderwerp vanuit procedurele kant. 3. Basisaspecten: welke statistische basisbegrippen heeft u nodig bij de berekening van meetonzekerheid. 4. Validatie deel 2: Aan de hand van presentaties en opgaven verduidelijken we het statistisch toetsen. 5. Meetonzekerheid deel 2: we gaan de diepte in en we doen een beroep op uw zelfwerkzaamheid in de vorm van opgaven.
11-04-2019 | Cursus | 3 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Statistiek en methodevalidatie voor medische laboratoria
We beginnen met het opfrissen van uw basiskennis statistiek. Daarna behandelen we de hulpmiddelen waarmee u de ontwikkeling en validatie van analysemethoden praktisch en efficiŰnt uitvoert. U leert welke statistische technieken u eenvoudig en doeltreffend doorrekent in Excel, zodat u zich op de toepassing blijft richten. U bent Hoofdanalist, kwaliteitsco÷rdinator, researchanalist of medisch laboratoriumspecialist Inhoud 1. Omgaan met onzekerheid: ware waarde, standaardafwijking, vrijheidsgraden, afronden van waarnemingen. 2. Vormen van spreiding: binnen-dag en tussen-dag precisie, bias, total error. 3. Het gebruik van kansverdelingen en beslissingen nemen: Z-toets, T-toets, F-toets. 4. Prestatiekenmerken: kalibratie, lineariteit, bereik, recovery, aantoonbaarheidsgrens, rapportagegrens. 5. Kwaliteitsnormen: NEN-EN-ISO 15189:2012, CLIA ĺ88, Europese eisen, CLSI-documenten. 6. Verificatie en validatie van kwantitatieve methoden. 7. Verificatie en validatie van kwalitatieve methoden (bijv. bacteriologie). 8. Kwaliteitseisen voor analysemethoden, biologische variabiliteit, allowable total error. 9. Vergelijken van methoden of instrumenten: zoals T-toets, gewone lineaire regressie, Deming- of orthogonale regressie, Passing en Bablok. 10. Vergelijken van kwalitatieve methoden. 11. Interne QC: controlekaart, Levey-Jennings, Westgardregels en actie- en waarschuwingsgrenzen, probleemopvolging. 12. Externe QC: SKML, Z-score, Youdenplot. 13. Software van methodevalidatie: CLSI EP protocollen en softwarepakketten zoals Medcalc, StatisPro en Rhoads EP Evaluator.
15-04-2019 | Cursus | 2 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Validatie en meetonzekerheid in de microbiologie
IIn deze tweedaagse cursus leert u hoe het validatieproces procedureel in elkaar steekt en hoe u dat proces inricht zodat op efficiŰnte wijze alle relevante prestatiekenmerken, waaronder de meetonzekerheid, zijn te bepalen. Dit doen we vanuit een normatieve en statistische achtergrond. De theorie vullen we aan met tot verbeeldingsprekende praktijkvoorbeelden. U bent Leidinggevende, (hoofd- en eerste) analist of kwaliteitsco÷rdinator met basiskennis van statistiek Inhoud 1. Validatie deel 1: wat vraagt de norm, validatieplan, keuze prestatiekenmerken en hoe deze zijn gedefinieerd, wat betekent conformiteit, gelijkwaardigheid en eigen methoden? 2. Meetonzekerheid deel 1: naast de geformaliseerde aanpak behandelen we de praktische aanpak met behulp van lijncontroles en wat zijn de bronnen van meetonzekerheid. 3. Inleiding statistiek: gemiddelde, standaarddeviatie, normale verdeling en de foutenwet. 4. Validatie deel 2: hoe ziet een validatie-onderzoek conform ISO 16140 in de microbiologie eruit? Vaststelling van de relevante prestatiekenmerken in de microbiologie voor kwalitatieve en kwantitatieve methoden. Validatie van snelle technieken zoals immunologische, instrumentele en PCR-methoden. 5. Meetonzekerheid deel 2: bepaling van meetonzekerheid aan de hand van de norm ISO/TS 19036 lichten we toe en illustreren we met praktische oefeningen.
17-04-2019 | Cursus | 2 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Meetonzekerheid in medische laboratoria
Zoals voorgeschreven door NEN-EN-ISO 15189:2012 dienen testmethoden gevalideerd te zijn en moet de meetonzekerheid ervan zijn bepaald. Voor medische testmethoden is de strikt metrologische bepalingswijze van de meetonzekerheid bijzonder complex en tijdrovend. Voor de praktijk zijn er dus andere en meer toegankelijke methoden gewenst. Over deze methoden gaat de cursus. U werkt zoveel mogelijk met gegevens uit de validatie en QC. In de cursus wisselen de presentaties elkaar af met opgaven. U bent Leidinggevende, (hoofd- en eerste) analist of kwaliteitsco÷rdinator met kennis van statistische grondbeginselen Inhoud 1. Als inleiding stippen we de theoretische en metrologische aspecten van meetonzekerheid aan. Daarbij behandelen we de zgn. bottom-up benadering. 2. Het zwaartepunt ligt op praktische bepalingswijzen, de top-down benadering. Hierbij wordt gewerkt op een soortgelijke manier als tijdens methodevalidatie. 3. De volgende onderwerpen komen aan bod: gebruik van gegevens uit validatie en QC, bouwstenen van onzekerheid (bij een complete bepaling zijn deze afgedekt), speciale relatie tussen meetonzekerheid en externe QCĺs en meetonzekerheid als combinatie van bias en precisie, de gecombineerde bepalingswijze door middel van RMS. We kijken tevens naar de relatie tot total error.
23-04-2019 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald
Data-integriteit in laboratoria
We starten met analyseren waar de aanhoudende vraag naar data-integriteit vandaan komt. Hoe bepalen we risicoĺs en waar kunnen datalekken ontstaan? Welke maatregelen neemt u om deze risicoĺs en datalekken op een praktische manier aan te pakken? De cursus past binnen de kaders van een goed beheerd kwaliteitssysteem. U bent Hoofd van een laboratorium, kwaliteitsco÷rdinator, (hoofd) analist of IT-medewerker Inhoud 1. Aan de hand van normeisen vertellen we u wat van belang is voor een kwalitatief en goed beheerd datasysteem. 2. Vervolgens gaan we in op de vraag waar data-integriteit bij gecomputeriseerde systemen vandaan komt. Welke standaardmaatregelen zijn de basis, en waar moet u zorgen voor extraĺs? We presenteren u een aanpak die voor inzicht van de risicoĺs en lekken van de gebruikte systemen moet zorgen. Vervolgens kan voor ieder van de lekken bepaald worden wat er gedaan moet worden om dit voldoende te dichten. 3. We kijken naar praktische richtlijnen voor het beoordelen van data-integriteit binnen uw systemen en welke praktische maatregelen ervoor zorgen dat data integer blijft. U gaat aan de slag met verschillende oefeningen zodat u een dossier opbouwt voor een fictief systeem waar de praktijk hand in hand gaat met borging van data-integriteit.
13-05-2019 | Cursus | 2 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Interne en externe QC voor medische laboratoria
Zoveel mogelijk onjuiste analyseresultaten voorkomen? Dan is de cursus Interne en externe QC voor medische laboratoria als methodiek iets voor u. U bestudeert hoe u invulling geeft aan de eisen van NEN-EN-ISO 15189. Bovendien leert u hoe resultaten van externe QC te interpreteren. Basiswoorden zijn statistiek, controlekaarten, ringonderzoeken en evaluaties. De cursus gaat in op alledaagse QC-problemen en geeft direct toepasbare kennis en vaardigheden. U bent Hoofdanalist, kwaliteitsco÷rdinator, researchanalist of medisch laboratoriumspecialist Inhoud 1. Statistische basisbegrippen, zoals precisie, bias, total error, allowable total error. 2. Controleren en beheersen van de kwaliteit van NEN-EN-ISO 15189:2012. 3. Interne QC met aandacht voor algemene grondbeginselen met hun doel en mogelijkheden, actiegrenzen en waarschuwingsgrenzen. 4. Levey-, Jennings-, Westgardregels: uitleg van de regels en hun betekenis, effectiviteit van de regels en snelheid van respons, ARL (average run length). 5. De toepassingsaspecten interne QC: CLSI EP protocol, relatie tot klinische relevantie, niveaus en frequentie van controle, opzetten van een controlekaart, omgaan met effecten o.g.v. verandering van bijvoorbeeld kalibrator, batch en reagens. Omgaan met afwijkingen, correctieve acties en vrijgeven van de resultaten. 6. Externe QC: wat zijn de algemene aspecten? We kijken naar doel, mogelijkheden, Z-score, Youden plot en de eisen aan de methode. 7. Externe QC met SKML: aan bod komen onder andere rapportage, histogrammen, Youden plot, Difference plot, SA score en TE score.
14-05-2019 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald
Lijnscontrole als instrument voor kwaliteitsbeheersing
U hebt te maken met eerste-, tweede- en derdelijnscontroles als beheersingsmethodiek voor de kwaliteit van het analytische proces. We bespreken tot in de detail controlekaarten en de evaluatie daarvan. Alsook: hoe wordt statistiek bij controles ingezet. Shewhart, Levey-Jennings, Westgard en NEN 6603 passeren de revue. Oefeningen en een case maken de training compleet. U bent Kwaliteitsmedewerker, leidinggevende, hoofd- en eerste analist en methodeontwikkelaar of kwaliteitsco÷rdinator met statistische kennis op het niveau van de cursus ĹPraktische Statistiek voor het laboratorium (incl. Excel)ĺ Inhoud 1. Controle en beheersing van kwaliteit: NEN-EN-ISO/IEC 17025:2018 en AP04. 2. Niveaus van kwaliteitscontrole: eerstelijns, tweedelijns, derdelijns. 3. Controlekaarten: Shewhart, Levey-Jennings, Westgard, NEN 6603. 4. Controlegrenzen, actiegrenzen, waarschuwingsgrenzen, probleemopvolging. 5. Opzet controlekaart, controlemateriaal, multicomponentanalyse. 6. Poolen van gegevens van opvolgende controlekaarten. 7. Toepassingsmogelijkheden gegevens controlekaart. 8. Ringonderzoek, evaluatie, Z-score. 9. Youdenplot en Horwitzfunctie.
16-05-2019 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald
Kwaliteitsborging van informatietechnologie in laboratoria
Wanneer valideert u een digitaal systeem? Wanneer niet? Wat kan de leverancier bijdragen? Hoe verloopt een validatieproces van een digitaal systeem? En hoe onderhouden we in kwaliteitsopzicht een digitaal systeem? De cursus past binnen de kaders van een goed beheerd zorgsysteem (GBZ) zoals we die kennen binnen laboratoria en de zorgsector. U bent Hoofd van een laboratorium, beleidsmaker, kwaliteitsco÷rdinator, (hoofd) analist of IT-medewerker Inhoud 1. Aan de hand van normeisen vertellen we hoe belangrijk het is dat u van digitale systemen aantoont dat ze voldoen aan de norm. 2. Welke systemen moet u valideren en borgen? Hoe ver gaan we daarbij? We hebben een indeling gemaakt die u helpt met inzicht in de complexiteit van digitale systemen. Wat zijn de risicoĺs en hoe groot zijn die? 3. We maken de stap naar de praktijk: hoe bouwt u een validatiedossier op? Wat is de levenscyclus van een digitaal systeem? In de verschillende workshops ontwikkelt u zelf documenten (bijv. een User Requirement Specification en een Performance Qualification). Ook configuratiemanagement, het managen van wijzigingen en het bijhouden van logboeken komen aan de orde.
20-05-2019 | Cursus | 2 dagen | Breda | Toegang: Betaald
Praktische statistiek voor het laboratorium (incl. Excel)
De cursus is een mix van lezingen, achtergronden en cases en is de basis voor gedegen kennis: uitvoeren van validaties, bepalen van meetonzekerheden, borgen van analytische processen en de daaruit voortkomende resultaten. We frissen basisbegrippen op en gebruiken deze uitgebreid in oefenopgave. We gaan de diepte in met complexe statistische technieken waaronder regressie- en variantieanalysen. U leert welke statistische technieken u eenvoudig en doeltreffend doorrekent in Excel, zodat u zich op de toepassing blijft richten. U bent (Senior-)analist, afdelingshoofd, kwaliteitsco÷rdinator of hoofd van een laboratorium Inhoud 1. Basisaspecten: ware waarde, spreiding, standaarddeviatie, variatiecoŰfficiŰnt, onafhankelijke waarnemingen, verdelingen, normale, T- verdeling en gebruik ervan en foutenwet. 2. Beslissen: hypothese, soorten fouten, Z-toets, T-toets F-toets, chi-kwadraattoets, gepaard en ongepaard, Kolmogorov-Smirnov toets, Dixons Q-toets op uitbijters en niet-parametrisch toetsen. 3. Kalibratie: responsfunctie, regressierekening, correlatiecoŰfficiŰnt, interferentie en matrixeffecten. 4. Validatie: hoe prestatiekenmerken bepalen van analysemethoden zoals juistheid, herhaalbaarheid, reproduceerbaarheid, aantoonbaarheidsgrens, bepalingsgrens, selectiviteit, terugvinding, modelafwijking en robuustheid. 5. Kwaliteitscontroles: opzet en onderhoud van controlekaarten, controlegrenzen, Z-score, Youdenplot. 6. Meetonzekerheid: vergelijking en uitwerking van een geformaliseerd proces en bepaling met kwaliteitscontrolegegevens. 7. Statistiek voor microbiologie: Lognormale Poisson verdeling, rangrekentoets Wilcoxon. 8. Monsterneming: bemonsteringsstrategie, monstertypes. 9. Signaalbewerking en glaswerk: signaal, filters, ruis, eisen stellen aan glaswerk.
10-09-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
Inspectienorm ISO 17020:2012 praktisch interpreteren
In deze cursus krijgt u het overzicht van de normelementen uit de kwaliteitsnorm NEN-EN-ISO/IEC 17020: 2012 voor inspectie-instellingen. Daarnaast leert u alles over de samenhang tussen de verschillende criteria en hoe u op welke wijzen aan criteria kunt voldoen. U bent Kwaliteitsco÷rdinator, manager of (hoofd)inspecteur Inhoud 1. Inleiding: belangrijke kenmerken van de norm. 2. Opzet NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012: we bespreken de indeling van de norm. 3. Algemene eisen: onpartijdigheid, onafhankelijkheid en geheimhouding. 4. Structurele eisen: in deze module leert u alles over de criteria waarin de administratieve eisen en eisen betreffende organisatie en management zijn geformuleerd. 5. Eisen ten aanzien van middelen: personeel, faciliteiten, apparatuur en uitbesteding. 6. Proceseisen: de criteria die een relatie hebben met vaktechnische aspecten van inspectiewerkzaamheden, zoals inspectiemethoden, behandeling van te inspecteren objecten en monsters, registraties, inspectierapporten en certificaten, klachten en beroep komen aan de orde. 7. Eisen aan het managementsysteem: documentatie, beheer van documenten en registraties, directiebeoordeling, interne audits en corrigerende en preventieve maatregelen. 8. Tenslotte passeren de normatieve bijlage A (onafhankelijkheidseisen) en de informatieve bijlage B (inhoud inspectierapporten en certificaten) de revue.
20-09-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
ISO/IEC 17025:2017 praktisch interpreteren
De cursus brengt u overzicht en inzicht in de norm. We behandelen veelgebruikte modellen uit de kwaliteitszorg en we laten zien hoe u invulling geeft op de systeemtechnische en vaktechnische criteria van de norm met praktische voorbeelden. Tenslotte wisselen we met u van gedachten over hoe u bewustwording (awareness) van de norm creŰert bij medewerkers van laboratoria. U bent Kwaliteitsco÷rdinator, laboratoriummanager, (hoofd)analist of (aankomende) interne auditor Inhoud 1. Inleiding: belangrijke kenmerken van de norm. 2. Opzet NEN-EN-ISO/IEC 17025:2018: we bespreken de indeling van de norm. 3. Kwaliteitsmanagementsysteemeisen: we delen enkele voorbeelden van normcriteria zoals beleid en doelstellingen, beoordeling van contracten, klachtenregeling, interne beoordelingen, corrigerende maatregelen, risicomanagement en directiebeoordeling. 4. Technische eisen: de vaktechnische aspecten van de werkzaamheden passeren de revue, zoals opleiding en scholing, selectie en validatie van methoden, monsterbeheer, kwaliteitscontroles en rapportage. 5. GAP-analyse: verschillen tussen NEN-EN-ISO/IEC 17025: 2005 en NEN-EN-ISO/IEC 17025: 2018.
23-09-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
Transitie ISO/IEC 17025:2017
Met deze cursus krijgt u overzicht en inzicht in de nieuwe versie van de NEN-EN-ISO/IEC 17025 norm. U krijgt onder andere antwoord op de vragen: hoe ziet de nieuwe indeling eruit, wat zijn verschillen en overeenkomsten tussen de oude en de nieuwe versie, wat betekent procesgerichtheid, hoe gaat u om met risicomanagement, hoe geven we invulling aan de norm met de nieuwe criteria en moet u, documentair gezien, opnieuw beginnen? U bent Kwaliteitsco÷rdinator, laboratoriummanager, (hoofd)analist of interne auditor met kennis van de NEN-EN-ISO/IEC 17025: 2005 Inhoud 1. Inleiding: belangrijke kenmerken en wijzigingen van de norm. 2. GAP-analyse: verschillen tussen NEN-EN-ISO/IEC 17025: 2018 en NEN-EN-ISO/IEC 17025:2005. 3. De belangrijkste veranderingen nader beschouwd, zoals taalkundige formuleringen van de eisen, procesgerichtheid, risicomanagement, automatisering en documentatie. 4. Formulering en invulling van de nieuwe criteria. 5. Transitietraject.
24-09-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
ISO 15189:2012 praktisch interpreteren
In deze cursus krijgt u overzicht van de normelementen uit de kwaliteitsnorm NEN-EN-ISO 15089:2012. U krijgt alle ins en outs over de NEN-EN-ISO 15189:2012. Daarnaast leert u over de samenhang tussen de verschillende criteria en krijgt u inzicht op welke manieren u aan criteria kunt voldoen. De praktische invulling van normcriteria staat centraal. Tenslotte wisselen we met u van gedachten over hoe u bewustwording (awareness) van de norm creŰert bij medewerkers van laboratoria. U bent Kwaliteitsco÷rdinator, laboratoriummanager, medisch laboratoriumspecialist of (hoofd)analist Inhoud 1. Inleiding: principes van kwaliteitsmanagement en achtergronden van accreditatie en certificatie. 2. NEN-EN-ISO 15189:2012: u krijgt de inhoud en structuur van de norm toegelicht. 3. Eisen aan management en organisatie: interpretatie en verduidelijking van de eisen die gelden voor organisatie- en managementsysteem waaronder inkoop, beleid, directiebeoordeling, corrigerende en preventieve maatregelen en documentatiesysteem. 4. Technische eisen: we bespreken de eisen voor de vaktechnische aspecten waaronder selectie en validatie van methoden, kwaliteitscontroles, rapportage en herroepen van uitslagen, risicomanagement en procesverbetering, eisen aan het laboratorium informatiemanagement.
30-09-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
Interne audits
In de cursus Interne Audit leert u alles over het voorbereiden op, het uitvoeren van, het rapporteren over en het evalueren van audits en het toepassen van audittechnieken. Waar heeft u het meeste aan: vreemde ogen of de frisse blik? Deze cursus bevat lezingen, workshops en rollenspellen. U bent Kwaliteitsco÷rdinator, laboratoriummanager, (hoofd)analist of (aankomende) interne auditor Inhoud 1. We starten met de lezing Audits, een verkenning, definitie en typen. 2. Wat zeggen de normen NEN-EN-ISO/IEC 17025:2018, NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012 en NEN-EN-ISO 15189:2012? We kijken onder andere naar hoe de norm als basis dient, documentatie en praktijk, jaarplan, breedte- en diepte-audits, systeem- en vaktechnische audits en competentie en opleiding auditoren. 3. Kwaliteitsdenken: u leert het procesmodel lezen, met daarin aandacht voor de Deming-cirkel, kwaliteitsdriehoeken en het primaire proces in relatie tot een kwaliteitsmanagementsysteem. 4. Het auditproces in detail. Aan de orde komen onder andere: fasering, plan, steekproef, scope, vraagstelling, formeel vs. informeel, wie is benaderbaar, structureel of incidenteel, check en cross-check vs. aantoonplicht, koppeling van informatie, de vinger erachter, afwijkingen, papierwinkel, vragenlijsten, checklists, registratie, verslaglegging, beoordeling van informatie, distributie van informatie, tijdspad, corrigerende maatregelen, controles, goedkeuring en autorisatie. 5. Verantwoordelijkheden: wat is de rol van lijnmanagement, kwaliteitsco÷rdinator en auditor? 6. De psychologie: beoordeling of vaststelling, verantwoordelijkheid, onvolledigheid, eigen mening, persoonlijke afrekening, wat doe je wel, wat doe je niet?
02-10-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
Corrigeren met de 4x O-aanpak
We leren u werken met de 4 x O-aanpak: oorzaakanalyse, omvanganalyse, oplossingen en operationaliteit. Deze aanpak helpt u bij het nemen van corrigerende maatregelen naar aanleiding van geconstateerde afwijkingen uit interne en externe audits, klachten, kwaliteitscontroles en acties na een directiebeoordeling. De 4 x O-aanpak volgt de eisen van de kwaliteitsnorm NEN-EN-ISO/IEC 17025 en NEN-EN-ISO/IEC 17020 en wordt bij accreditatieonderzoeken intensief beoordeeld. De systematiek helpt u bij het structureel en effectief oplossen van afwijkingen. In de training gaat u zelf groepsgewijs oefenen met praktijkcases. U bent Analist, kwaliteitsco÷rdinator, leidinggevende of interne auditor Inhoud 1. Normen: wat vragen de normen NEN-EN-ISO/IEC 17025:2018 en NEN-EN-ISO/IEC 17020:2012? 2. Leren verbeteren: stapsgewijs en doorbraakverbetering, de Deming-cirkel en de fasen van een verbeterproces. 3. Verbeterteams: welke typen personen zijn nodig voor het verbeterproces. 4. Technieken: beschikbare technieken voor problemen identificeren, gegevens verzamelen, oorzaak- en omvanganalyse, ideeŰn genereren, beslissingen nemen en bewaken van verbetering. 5. 4 x O-aanpak in theorie met o.a. oorzaak-gevolg analyse, 5x waarom, brainstormen. 6. Op naar de praktijk! In groepjes aan de slag met allerlei cases.
08-10-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
Corrigeren met de 4x O-aanpak voor medische laboratoria
We leren u werken met de 4 x O-aanpak: oorzaakanalyse, omvanganalyse, oplossingen en operationaliteit. Deze aanpak helpt u bij het nemen van corrigerende of preventieve maatregelen naar aanleiding van geconstateerde afwijkingen uit interne en externe audits, klachten, kwaliteitscontroles en acties na een directiebeoordeling. De 4 x O-aanpak volgt direct uit de eisen van de kwaliteitsnorm NEN-EN-ISO 15189 :2012 en wordt bij accreditatieonderzoeken intensief beoordeeld. In de training gaat u zelf groepsgewijs oefenen met praktijkcases. U bent Hoofdanalist, kwaliteitsco÷rdinator, leidinggevende of interne auditor Inhoud 1. Wat vraagt de norm NEN-EN-ISO 15189:2012? 2. Leren verbeteren: stapsgewijs en doorbraakverbetering, de Deming-cirkel en de fasen van een verbeteringsproces. 3. Verbeterteams: welke typen personen zijn nodig voor verbeterprocessen? 4. Technieken: beschikbare technieken voor problemen identificeren, gegevens verzamelen, oorzaak- en omvanganalyse, ideeŰn genereren, beslissingen nemen en bewaken van de verbetering. 5. 4 x O-aanpak in theorie met o.a. oorzaak-gevolg analyse, 5x waarom, brainstormen. 6. Op naar de praktijk! In groepjes aan de slag met allerlei cases.
09-10-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
Interne en externe QC voor medische laboratoria
Zoveel mogelijk onjuiste analyseresultaten voorkomen? Dan is de cursus Interne en externe QC voor medische laboratoria als methodiek iets voor u. U bestudeert hoe u invulling geeft aan de eisen van NEN-EN-ISO 15189. Bovendien leert u hoe resultaten van externe QC te interpreteren. Basiswoorden zijn statistiek, controlekaarten, ringonderzoeken en evaluaties. De cursus gaat in op alledaagse QC-problemen en geeft direct toepasbare kennis en vaardigheden. U bent Hoofdanalist, kwaliteitsco÷rdinator, researchanalist of medisch laboratoriumspecialist Inhoud 1. Statistische basisbegrippen, zoals precisie, bias, total error, allowable total error. 2. Controleren en beheersen van de kwaliteit van NEN-EN-ISO 15189:2012. 3. Interne QC met aandacht voor algemene grondbeginselen met hun doel en mogelijkheden, actiegrenzen en waarschuwingsgrenzen. 4. Levey-, Jennings-, Westgardregels: uitleg van de regels en hun betekenis, effectiviteit van de regels en snelheid van respons, ARL (average run length). 5. De toepassingsaspecten interne QC: CLSI EP protocol, relatie tot klinische relevantie, niveaus en frequentie van controle, opzetten van een controlekaart, omgaan met effecten o.g.v. verandering van bijvoorbeeld kalibrator, batch en reagens. Omgaan met afwijkingen, correctieve acties en vrijgeven van de resultaten. 6. Externe QC: wat zijn de algemene aspecten? We kijken naar doel, mogelijkheden, Z-score, Youden plot en de eisen aan de methode. 7. Externe QC met SKML: aan bod komen onder andere rapportage, histogrammen, Youden plot, Difference plot, SA score en TE score.
10-10-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
Statistiek en methodevalidatie voor medische laboratoria
We beginnen met het opfrissen van uw basiskennis statistiek. Daarna behandelen we de hulpmiddelen waarmee u de ontwikkeling en validatie van analysemethoden praktisch en efficiŰnt uitvoert. U leert welke statistische technieken u eenvoudig en doeltreffend doorrekent in Excel, zodat u zich op de toepassing blijft richten. U bent Hoofdanalist, kwaliteitsco÷rdinator, researchanalist of medisch laboratoriumspecialist Inhoud 1. Omgaan met onzekerheid: ware waarde, standaardafwijking, vrijheidsgraden, afronden van waarnemingen. 2. Vormen van spreiding: binnen-dag en tussen-dag precisie, bias, total error. 3. Het gebruik van kansverdelingen en beslissingen nemen: Z-toets, T-toets, F-toets. 4. Prestatiekenmerken: kalibratie, lineariteit, bereik, recovery, aantoonbaarheidsgrens, rapportagegrens. 5. Kwaliteitsnormen: NEN-EN-ISO 15189:2012, CLIA ĺ88, Europese eisen, CLSI-documenten. 6. Verificatie en validatie van kwantitatieve methoden. 7. Verificatie en validatie van kwalitatieve methoden (bijv. bacteriologie). 8. Kwaliteitseisen voor analysemethoden, biologische variabiliteit, allowable total error. 9. Vergelijken van methoden of instrumenten: zoals T-toets, gewone lineaire regressie, Deming- of orthogonale regressie, Passing en Bablok. 10. Vergelijken van kwalitatieve methoden. 11. Interne QC: controlekaart, Levey-Jennings, Westgardregels en actie- en waarschuwingsgrenzen, probleemopvolging. 12. Externe QC: SKML, Z-score, Youdenplot. 13. Software van methodevalidatie: CLSI EP protocollen en softwarepakketten zoals Medcalc, StatisPro en Rhoads EP Evaluator.
29-10-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
Validatie van Excel Spreadsheets in laboratoria
Wanneer valideert u Excel spreadsheets? Wanneer niet? Hoe ver gaan we daarbij? Welke soorten Excel spreadsheets kennen we? Waar liggen risicoĺs en hoe groot zijn die? Hoe verloopt een validatieproces van spreadsheets? Hoe werkt dit wanneer we Macroĺs/ VBA-code gebruiken? En hoe beheren we de spreadsheets? De cursus past binnen de kaders van een goed beheerd kwaliteitssysteem zoals u die kent binnen laboratoria. U bent Hoofd van een laboratorium, kwaliteitsco÷rdinator, (hoofd) analist of IT-medewerker Inhoud 1. Aan de hand van normeisen leggen we uit waarom u van Excel spreadsheets moet aantonen dat ze aan specificaties, zoals validatie, beveiliging tegen bijstelling en (versie-)beheer, voldoen. 2. U gaat aan de slag met vragen zoals: moet Excel zelf gevalideerd worden? Welke spreadsheets moeten gevalideerd en geborgd worden? Hoe gaat u daar mee om? Waar liggen risicoĺs en hoe groot zijn die? 3. We geven u een indeling in categorieŰn voor inzicht in de complexiteit van die systemen. U krijgt praktische richtlijnen voor het opbouwen van een validatiedossier dat voldoet aan de normen. Daarnaast bespreken we de levenscyclus van een Excel spreadsheet en gaat u werken met verschillende oefeningen om een validatiedossier op te bouwen in Excel.
29-10-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
Kwaliteitszorg voor kwaliteitscoordinatoren
Wilt u beter inzicht krijgen op integraal kwaliteitsbeleid? Of worstelt u met de vraag hoe u zich proactief ontwikkelt in het werk i.p.v. reactief opereren? En wilt u vaardigheden leren om doeltreffendheid, doelmatigheid en effectiviteit van eigen functioneren en van het kwaliteitssysteem te verbeteren? U bent Kwaliteitsco÷rdinator, leidinggevende of medewerker die in deze functie benoemd wordt Inhoud 1. Kwaliteitssystemen voor laboratoria en inspectie instellingen: de verschillen en overeenkomsten tussen diverse (normen voor) kwaliteitsmanagementsystemen. 2. Kwaliteit: definities, acht principes van kwaliteitsmanagement, de Deming-cirkel, kosten en opbrengsten. 3. Organisatie: verschillende typen organisaties en wat is de plaats van de kwaliteitsco÷rdinator? 4. Beleid: missie, kwaliteitsbeleid, SMART-doelstellingen. 5. Medewerkers: taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, werving en selectie, scholing, personeelsdossiers, lijnfunctionaris versus kwaliteitsco÷rdinator. 6. Documentatie: opzet, beheer, onderhoud en consistentie van in- en externe documenten. 7. Faciliteiten: aspecten van huisvesting komen aan de orde. 8. Primaire proces: van opdracht tot rapportage, monsterontvangst, - acceptatie en -registratie, monstervoorbehandeling en representativiteit, kalibratie en lijncontroles. 9. Borging: controles, klachten, interne audit, directiebeoordeling. Kritische aspecten vragen om borging en beheersing door middel van maatregelen. 10. Communicatie: hoe te communiceren naar management, medewerkers en collegaĺs? 11. Psychologie: u wordt de coachende proactieve kwaliteitsco÷rdinator die tactisch opereert, maar weet u wat uw valkuilen en kansen zijn? 12. NEN-EN-ISO/IEC 17025, NEN-EN-ISO/IEC 17020 en NEN-EN-ISO15189: Praktisch interpreteren. 13. Directiebeoordeling: hoe geeft u als kwaliteitsco÷rdinator mede invulling?
04-11-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
Meetonzekerheid in medische laboratoria
Zoals voorgeschreven door NEN-EN-ISO 15189:2012 dienen testmethoden gevalideerd te zijn en moet de meetonzekerheid ervan zijn bepaald. Voor medische testmethoden is de strikt metrologische bepalingswijze van de meetonzekerheid bijzonder complex en tijdrovend. Voor de praktijk zijn er dus andere en meer toegankelijke methoden gewenst. Over deze methoden gaat de cursus. U werkt zoveel mogelijk met gegevens uit de validatie en QC. In de cursus wisselen de presentaties elkaar af met opgaven. U bent Leidinggevende, (hoofd- en eerste) analist of kwaliteitsco÷rdinator met kennis van statistische grondbeginselen Inhoud 1. Als inleiding stippen we de theoretische en metrologische aspecten van meetonzekerheid aan. Daarbij behandelen we de zgn. bottom-up benadering. 2. Het zwaartepunt ligt op praktische bepalingswijzen, de top-down benadering. Hierbij wordt gewerkt op een soortgelijke manier als tijdens methodevalidatie. 3. De volgende onderwerpen komen aan bod: gebruik van gegevens uit validatie en QC, bouwstenen van onzekerheid (bij een complete bepaling zijn deze afgedekt), speciale relatie tussen meetonzekerheid en externe QCĺs en meetonzekerheid als combinatie van bias en precisie, de gecombineerde bepalingswijze door middel van RMS. We kijken tevens naar de relatie tot total error.
08-11-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
Kwaliteitsborging van informatietechnologie in laboratoria
Wanneer valideert u een digitaal systeem? Wanneer niet? Wat kan de leverancier bijdragen? Hoe verloopt een validatieproces van een digitaal systeem? En hoe onderhouden we in kwaliteitsopzicht een digitaal systeem? De cursus past binnen de kaders van een goed beheerd zorgsysteem (GBZ) zoals we die kennen binnen laboratoria en de zorgsector. U bent Hoofd van een laboratorium, beleidsmaker, kwaliteitsco÷rdinator, (hoofd) analist of IT-medewerker Inhoud 1. Aan de hand van normeisen vertellen we hoe belangrijk het is dat u van digitale systemen aantoont dat ze voldoen aan de norm. 2. Welke systemen moet u valideren en borgen? Hoe ver gaan we daarbij? We hebben een indeling gemaakt die u helpt met inzicht in de complexiteit van digitale systemen. Wat zijn de risicoĺs en hoe groot zijn die? 3. We maken de stap naar de praktijk: hoe bouwt u een validatiedossier op? Wat is de levenscyclus van een digitaal systeem? In de verschillende workshops ontwikkelt u zelf documenten (bijv. een User Requirement Specification en een Performance Qualification). Ook configuratiemanagement, het managen van wijzigingen en het bijhouden van logboeken komen aan de orde.
11-11-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
Kwaliteitsborging bij PCR technieken
U merkt het vast zelf in de praktijk wat er mis kan gaan bij PCR-analyses, kalibraties van thermocyclers, toetsing van fabrikantspecificaties, empirische verificatie van kits en empirische validatie van eigen ontwikkelde PCR-methoden. In deze cursus vertellen we u alles over de criteria uit NEN-EN-ISO 15189 en NEN-EN-ISO/IEC 17025 met betrekking tot PCR-technieken. We bespreken welke parameters een rol spelen in de kwaliteitsborging van PCR-resultaten. Daarna laten we u ervaren hoe het niet meer mis kan gaan. U bent Kwaliteitsco÷rdinator, laboratoriummanager of (hoofd)analist Inhoud 1. Kwaliteitssysteem: wat zeggen de normen NEN-EN-ISO 15189:2012 en NEN-EN-ISO/IEC 17025 :2018 over kwaliteitsborging van PCR-resultaten. 2. Kritische parameters voor kwaliteitsborging, verificatie en validatie van PCR-methoden, kalibratiemethoden thermocyclers herleidbaarheid naar SI-eenheden. 3. Eerste-, tweede- en derdelijnscontroles en troubleshooting. 4. Gastspreker prof. dr. Bert Niesters over PCR.
14-11-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
Validatie en meetonzekerheid
Methoden horen gevalideerd te zijn en de meetonzekerheid dient bekend te zijn. De cursus geeft antwoord op de vraag hoe het validatieonderzoek in elkaar steekt en geeft methoden om de meetonzekerheid te bepalen. Statistiek speelt daarbij een grote rol. U bent Leidinggevende, (hoofd- en eerste) analist of kwaliteitsco÷rdinator met statistische kennis op het niveau van de cursus ĹPraktische Statistiek voor het laboratorium (incl. Excel)ĺ Inhoud 1. Validatie deel 1: status van methoden, inrichting van het validatieproces en gebruik van prestatiekenmerken. 2. Meetonzekerheid deel 1: we vertellen u over typen foutenbronnen en twee belangrijke benaderingen voor het bepalen van de meetonzekerheid. De regels voor het converteren, combineren en expanderen van foutenbijdragen komen aan bod. Net als benadering van het onderwerp vanuit procedurele kant. 3. Basisaspecten: welke statistische basisbegrippen heeft u nodig bij de berekening van meetonzekerheid. 4. Validatie deel 2: Aan de hand van presentaties en opgaven verduidelijken we het statistisch toetsen. 5. Meetonzekerheid deel 2: we gaan de diepte in en we doen een beroep op uw zelfwerkzaamheid in de vorm van opgaven.
18-11-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
Kwaliteitszorg vanuit managementperspectief
In deze cursus krijgt u inzicht in de diverse normen voor kwaliteitsmanagementsystemen en laten we de typische managementverantwoordelijkheden de revue passeren. Daarnaast gaan we in op de rol van de diverse laboratoriumfunctionarissen in het kwaliteitsmanagementsysteem zodat u stuurt op kwaliteit. U bent Laboratoriummanager of leidinggevende in laboratorium Inhoud 1. Kwaliteitsprincipes: de acht principes op een rijtje. 2. Kwaliteitssystemen voor laboratoria: de verschillende kwaliteitszorgsystemen worden behandeld. 3. Vereisten van de norm: criteria waarvoor directe managementbetrokkenheid is vereist. 4. Beleid en doelstellingen: we belichten het algemeen kwaliteitsbeleid en het beleid dat op verschillende systeemonderdelen geformuleerd moet worden. 5. Directiebeoordeling: het mag geen verplicht nummer zijn, maar moet wel minimaal de in de norm geformuleerde onderwerpen bevatten. 6. Borging en controle: wat zijn borgingspunten, hoe wordt geborgd en hoe maakt u de borging aantoonbaar? 7. Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden: wat is de impact op het lijnmanagement en op het werk van de kwaliteitsco÷rdinator? 8. Implementatietraject: in stand houden van een kwaliteitszorgsysteem, stapsgewijs of integraal, met stuurgroep of projectleider en andere vragen die bij het implementeren op u afkomen. 9. Kosten en opbrengsten: kwaliteit kost geld, wat levert het op?
21-11-2019 | Cursus | 1 dag | Breda | Toegang: Betaald
Validatie en meetonzekerheid in de microbiologie
IIn deze tweedaagse cursus leert u hoe het validatieproces procedureel in elkaar steekt en hoe u dat proces inricht zodat op efficiŰnte wijze alle relevante prestatiekenmerken, waaronder de meetonzekerheid, zijn te bepalen. Dit doen we vanuit een normatieve en statistische achtergrond. De theorie vullen we aan met tot verbeeldingsprekende praktijkvoorbeelden. U bent Leidinggevende, (hoofd- en eerste) analist of kwaliteitsco÷rdinator met basiskennis van statistiek Inhoud 1. Validatie deel 1: wat vraagt de norm, validatieplan, keuze prestatiekenmerken en hoe deze zijn gedefinieerd, wat betekent conformiteit, gelijkwaardigheid en eigen methoden? 2. Meetonzekerheid deel 1: naast de geformaliseerde aanpak behandelen we de praktische aanpak met behulp van lijncontroles en wat zijn de bronnen van meetonzekerheid. 3. Inleiding statistiek: gemiddelde, standaarddeviatie, normale verdeling en de foutenwet. 4. Validatie deel 2: hoe ziet een validatie-onderzoek conform ISO 16140 in de microbiologie eruit? Vaststelling van de relevante prestatiekenmerken in de microbiologie voor kwalitatieve en kwantitatieve methoden. Validatie van snelle technieken zoals immunologische, instrumentele en PCR-methoden. 5. Meetonzekerheid deel 2: bepaling van meetonzekerheid aan de hand van de norm ISO/TS 19036 lichten we toe en illustreren we met praktische oefeningen.
26-11-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
Data-integriteit in laboratoria
We starten met analyseren waar de aanhoudende vraag naar data-integriteit vandaan komt. Hoe bepalen we risicoĺs en waar kunnen datalekken ontstaan? Welke maatregelen neemt u om deze risicoĺs en datalekken op een praktische manier aan te pakken? De cursus past binnen de kaders van een goed beheerd kwaliteitssysteem. U bent Hoofd van een laboratorium, kwaliteitsco÷rdinator, (hoofd) analist of IT-medewerker Inhoud 1. Aan de hand van normeisen vertellen we u wat van belang is voor een kwalitatief en goed beheerd datasysteem. 2. Vervolgens gaan we in op de vraag waar data-integriteit bij gecomputeriseerde systemen vandaan komt. Welke standaardmaatregelen zijn de basis, en waar moet u zorgen voor extraĺs? We presenteren u een aanpak die voor inzicht van de risicoĺs en lekken van de gebruikte systemen moet zorgen. Vervolgens kan voor ieder van de lekken bepaald worden wat er gedaan moet worden om dit voldoende te dichten. 3. We kijken naar praktische richtlijnen voor het beoordelen van data-integriteit binnen uw systemen en welke praktische maatregelen ervoor zorgen dat data integer blijft. U gaat aan de slag met verschillende oefeningen zodat u een dossier opbouwt voor een fictief systeem waar de praktijk hand in hand gaat met borging van data-integriteit.
27-11-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
Lijnscontrole als instrument voor kwaliteitsbeheersing
U hebt te maken met eerste-, tweede- en derdelijnscontroles als beheersingsmethodiek voor de kwaliteit van het analytische proces. We bespreken tot in de detail controlekaarten en de evaluatie daarvan. Alsook: hoe wordt statistiek bij controles ingezet. Shewhart, Levey-Jennings, Westgard en NEN 6603 passeren de revue. Oefeningen en een case maken de training compleet. U bent Kwaliteitsmedewerker, leidinggevende, hoofd- en eerste analist en methodeontwikkelaar of kwaliteitsco÷rdinator met statistische kennis op het niveau van de cursus ĹPraktische Statistiek voor het laboratorium (incl. Excel)ĺ Inhoud 1. Controle en beheersing van kwaliteit: NEN-EN-ISO/IEC 17025:2018 en AP04. 2. Niveaus van kwaliteitscontrole: eerstelijns, tweedelijns, derdelijns. 3. Controlekaarten: Shewhart, Levey-Jennings, Westgard, NEN 6603. 4. Controlegrenzen, actiegrenzen, waarschuwingsgrenzen, probleemopvolging. 5. Opzet controlekaart, controlemateriaal, multicomponentanalyse. 6. Poolen van gegevens van opvolgende controlekaarten. 7. Toepassingsmogelijkheden gegevens controlekaart. 8. Ringonderzoek, evaluatie, Z-score. 9. Youdenplot en Horwitzfunctie.
03-12-2019 | Cursus | | Breda | Toegang: Gratis (na registratie)
MAXUS MEDIA
LABinsights.net LABinsights.de LABinsights.nl
Ontvang onze nieuwsbrief
Nieuwsbrief archief
Volg ons
Linked
MAGAZINE
Abonneren
SERVICE EN CONTACT flag